maandag 10 december 2012

Mini boekje in leer gebonden

Ik had dit boekje, Michal Chrichton - De Mistmonsters,.. al jaren in bezit.. het was een uitgave van Caballero en Elsevier.. en de boekjes werden uitgegeven tussen 1975 en 1981... de afmeting van het boekblok is 8.5 bij 6.5 cm. sinds een paar jaar lig de originele rug er af,.. en aangezien ik sinds kort een nieuwe interesse heb gevonden in BOEKBINDEN,.. besloot ik om het boekblokje te voorzien van een leren jasje.. een verslag hieronder..




het boekblokje.. zonder omslag of schutbladen..
niet gebonden maar aan de rug  verlijmd.




 het leer is afkomstig van een oude, leren tas.. gekocht voor 2.50 bij een kringloopwinkel

het leer was eigenlijk iets te stug.. had voor dit boekje max. 0.5mm  mogen zijn, maarja..
de randen die omgevouwen moesten worden, heb ik geschalmd (dunner gemaakt)
de verdikkingen op de rug, zijn gemaakt door dunne reepjes leer te gebruiken alsware het een genaaid boekblok was.
als kapitaalband heb ik stukje zwart katoen van een t-shirt gebruikt, welke ik om een dun, smal reepje leer heb geslagen en verlijmd.

kapitaalband is net zichtbaar op deze foto,.. waar de rug van het boekblok tegen de binnenkant van de rug samenkomt

door de spanning van het leer, blijft het boekje beetje open staan.. hmmm..
 pas nadat ik het boekje eigenlijk in eerste instantie al klaar was..  besloot ik om een 2-tal riempjes aan te brengen om het geheel bij elkaar te houden en omdat het gewoon mooi staat...

heb een 2x een 2tal riempjes gemaakt..  welke ik verlijmd en genaaid heb op de bladen...  

de gespjes heb ik gemaakt uit koperdraad
op maat gebogen, en gesoldeerd


boekje is volledig klaar

bij een volgend boekje, zal ik de sluitingen aanbrengen VOOR ik evt. nieuwe schutbladen aanbrengen..  dan zijn de evt. bevestigingspunten niet meer zichtbaar..    

In het geval van dit boekje zijn de steken zichtbaar aan de binnenkant