maandag 10 december 2012

Boek met houten omslag

Nu ik toch goed bezig was met die kleine boeken, besloot ik om een boekje te voorzien van een HOUTEN omslag.   het gebruik van hout ipv stevig karton.. gebruik van karton is overigens vrij modern)..   is al heel oud..  al in de vroege middeleeuwen werd er hout gebruikt ter versteviging.
Het hout wat ik gebruikt is eikenhout..  om precieser te zijn.. ik heb nog best wat eiken parketplankjes liggen..   zijn ideaal voor dit formaat.

Heb er enkel foto`s van als boekje gereed is..   bij een volgend projekt zal ik ook HOW TO fotos maken..

 het houten boekje, samen met het Mistmonster boekje in me boekenkast..

het grote boek wat net zichtbaar is op de foto, is deel 1 van de verzamelde werken van Cats
 de rugzijde is van leer, en loopt ten dele over het houten blad heen, zoals te zien is..
de overgang heb ik afgewerkt met een smalle band, erg dun koper... de band is vernageld direkt in het hout.
dit boek is echt gebonden..  helaas ben ik vergeten om hier foto`s van te maken..
dus de verdikkingen in de rug zijn omdat er echt dik touw zit wat het boekblok bijeenhoud..
het sluitwerk is wederom gemaakt van koperdraad, wat gebogen is, gehamerd en uiteindelijk gesoldeerd...
door de bladen enigszins in te drukken, springt de klamp los en kan het boek geopend worden.


 detailfoto van de sluiting, om precies te zijn de haak
ook hier is het geheel vernageld met koperen nageltjes, direkt aan het houtwerk

Geen opmerkingen: